Este o perioadă în care ne confruntăm cu multe emoții, poate mai mult decât de
obicei. De aceea, înțelegerea felului în care ne putem regla emoțional în aceste zile poate fi
valoroasă și utilă. Cum funcționează strategiile de control emotional, care sunt costurile și
dezavantajele acestora, și mai ales, când ne sunt necesare, iată câteva întrebări la care vei
afla răspunsuri în acest articol.
Poate că e chiar momentul potrivit să citești despre reglarea emoțională în această
perioadă în care suntem obligați să respectăm niște restricții care ni s-au impus brusc,
despre care nu am fost consultați și mai ales, pentru care nu am fost deloc pregătiți. Ceea ce
părea la început o vacanță, s-a dovedit chiar mai dificil de suportat ulterior. Faptul de a
petrece tot timpul în compania acelorași oameni, membrii ai familiei, fără posibilitatea de a
schimba mediul și a te vedea cu prietenii, a devenit rapid obositor și frustrant. Multitudinea

de solicitări ale”școlii online” a dat primul semnal că nu este vorba despre o vacanță, ci de
chiar mai multă implicare decât de obicei. Cu atât mai mult cu cât lipsește interacțiunea
direct și imediată cu colegii care ar putea sprijini depășirea eventualelor neclarități din
cursuri sau teme, iar munca individual și foarte puțin ghidată de către professor a devenit
obișnuința învățării de acasă. În acest fel, nivelul de stress și nemulțumire poate să crească
semnificativ. Cum ne descurcăm în această situație?
Trebuie să știm încă de la început că nu putem determina în mod direct
comportamentul altor oameni: nu poți să-i faci pe profesori să răspundă mai clar și mai
rapid la întrebările adresate, nici nu poți să ai colegi mai disponibili să discute atunci când ai
tu nevoie (comunicare e deseori asincronă), așa că tot ce îți rămâne de făcut este să te
gestionezi pe tine mai bine. Să te reorganizezi mai eficient în sarcinile pe care le ai în fiecare
zi de îndeplinit și să protejezi relațiile cu cei din jur.
Dacă nu poți explica eficient părinților sau membrilor familiei să nu te mai întrerupă în
timp ce ești online la un curs sau seminar, ai putea să nu te mai enervezi și să iei situația ca
atare. Te poți adapta mai bine la acest fel de a trăi dacă tolerezi mai bine stresul provocat de
întreruperi și amânarea scopurilor printr-o reglare emoțională activă. Așadar, spuneți în
fiecare zi: va trebui să fac și astăzi mai multe lucruri, poate că unele dintre ele, chiar
simultan, nu ar trebui să mai fiu luat prin surprindere când se va întâmpla și nici nu îmi voi
mai permite să mă enervez despre asta.
Principiul de funcționare adaptativ e să scazi emoțiile negative și să le crești pe cele
pozitive, în frecvență și intensitate. Studiile arată că, deseori, dificultatea nu e să controlăm
emoția, ci să nu ne dăm seama la timp că ar fi trebuit să o facem.
Iată câteva strategii de control emoțional care ar putea funcționa dacă sunt aplicate în
contextul potrivit:
– Evitarea situației (merg să lucrez/învăț în altă cameră când anticip că cineva ar putea
să ne întrerupă)
– Modificarea situației (îmi pun căști în urechi ca să atenuez orice zgomot distractor
sau pun un anunț pe ușă ”Sunt la curs/seminar, Nu deranjați!”)
– Distragerea (dacă ceva mă enervează, mă gândesc rapid la altceva, plăcut sau
neutru)

– Reevaluaea (încerc să văd partea bună a situației)
– Supresia/negarea (îmi spun că nu simt nimic și nici nu arăt nimic din cee ace simt)
Studiile de psihologie spun că fiecare strategie are avantaje și dezavantaje și că nu
există una care să funcționeze în toate situațiile. Evitarea situației nu este eficientă când ești
în criză de timp, distragerea ajută să reduci emoția, mai ales când situația nu e sub controlul
tău, dar costul este să nu fii receptiv, atent și disponibil pe moment pentru cel de lângă tine.
Reevaluarea e în general utilă, dar funcționează doar dacă o inițiem devreme în cursul
emoției, înainte ca ea să devină foarte puternică. Supresia ajută să-I protejezi pe ceilalți de
tumultul tău emoțional pe moment, dar nu te va ajuta să controlezi emoțiile pe termen lung
și i-ar putea stresa pe cei din jur care nu înțeleg nimic din comportamentul tău și de uneori
pari tensionat.
Așadar, recomandarea specialiștilor e să folosim mai multe strategii care previn sau
anticipă emoțiile (modificarea situației și reevaluarea, pentru ca sunt mai puțin
consumatoare de energie decât supresia). Ar fi bine să nu folosim decuplarea atenției de la
mediul înconjurător, deci mai degrabă e utilă reevaluarea decat distragerea. Supresia e bine
de folosit atunci când emoția a devenit puternică și e deja prea târziu pentru reevaluare, așa
că tot ce îți mai rămâne de făcut e să blochezi exprimarea ei.
Poate să pară complicat, dar cred ca unele strategii le foloseai și până acum chiar dacă
nu știai cum se numesc. Pot să-ți spun că mulți dintre noi folosim de obicei mai multe
strategii alternative atunci când una nu merge. Grație creierului nostru minunat putem face
toate astea în câteva secunde, cu relativ puțin efort.
Ție cum ți se pare? Tu cum te descurci cu controlul emoțiilor?

Consilier psiholog,
Simona Hainagiu